






ליווי קמפיינים במימון המונים
קודם כל מה זה בכלל Crowd Funding או מימון המונים בשמו העיברי?
מדובר בצורת גיוס אשראי חדשה אשר עוקפת את המוסדות הפיננסיים המסורתיים. לפי השיטה הזאת, היזם מגייס את הכסף מאנשים פרטיים ולא ממוסדות פיננסיים. בכך למעשה הוא מוזיל את עלויות המימון כי אין בתווך שום גורם מתווך. בנוסף בחלק מהמקרים (לפי סוג הפלטפורמה) האשראי גם אינו דורש התחייבויות כגון מניות או ריבית. אז מה הן הפלטפורמות? על פי האיגוד הישראלי למימון המונים ניתן לחלק את כל הפלטפורמות לארבעה סוגים:
א. גיוס על בסיס תרומה (Donation) - ההשקעה היא למעשה פעולה פילנתרופית ואינה כרוכה בכל החזר פיננסי. הכסף מגויס על ידי ארגונים ללא כוונות רווח, למטרות צדקה, כאשר החידוש העיקרי של מימון המונים בהקשר זה הוא בהיבט הטכנולוגי – התפוצה הרחבה, הנגישות לקהל דרך הרשתות החברתיות וקיומן של פלטפורמות גיוס ייעודיות המקלות על הליך ההתרמה, בעיקר עבור עמותות קטנות, ולעיתים אף עבור אנשים פרטיים.
ב. גיוס עבור תמורה ישירה בדמות מוצר/שירות (Reward) - גיוס הכסף נעשה כנגד החזר לא פיננסי מסוגים שונים: רכישה מוקדמת של המוצר (הכסף מועבר היום, המוצר שיפותח יסופק בעתיד), תמורות מוחשיות מסוגים אחרים (לדוגמה מתנה סמלית) או תמורות “פסיכולוגיות” (לדוגמה תעודת הוקרה). לעתים אופן השימוש בשיטה זו מזכיר במאפייניו פילנתרופיה שכן במקרים רבים שווי התמורה נמוך מהשווי הכספי של ההשקעה, מה שמעיד על כך שהמשקיע מייחס להשקעה ערך נוסף על התמורה אותה יקבל. שיטת גיוס זו היא הנפוצה ביותר, בעיקר משום שאינה נתקלת במגבלות חוקיות או אחרות.
ג. גיוס על ידי הלוואות (Lending/Debt) - בשיטה זו הכסף מושקע במיזם כנגד החזר הקרן + תשואה ידועה מראש בפרק זמן מוגדר. ההלוואות נעשות בשיטת עמית לעמית (peer-to-peer) כאשר כל מלווה תורם נתח מסוים מתוך סך ההלוואה הכוללת.
ד. השקעה \ גיוס מבוסס מניות (Equity) - בשיטה זו הכסף מושקע בתמורה ליחידת השתתפות במיזם המקנה זכויות הצבעה ו\או חלוקת רווחים עתידית. בשיטה זו התמורה אינה מובטחת ותלויה בהצלחתו של המיזם. גיוס מבוסס מניות הוא שיטת מימון ההמונים הצומחת בקצב האיטי ביותר, בעיקר בשל המגבלות החוקיות המוטלות עליו ברוב מדינות העולם.
באופן כללי קשה היום להתעלם מגיוס המונים. כולנו קוראים על יזמים מוצלחים שמגייסים באתרים שונים עשרות ומאות אלפי דולרים לטובת הפרויקטים שלהם. אך האם כולם מצליחים? ממש לא!
פרויקט גיוס המונים הוא פרויקט מורכב שיש להתכונן אליו לפני ההשקה, במהלכה ואפילו אחריה. רק מי שעובד בדיוק לפי הסדר מגדיל את הסיכוי שלו לגייס את הכסף לפרויקט.
האם אפשר לעשות את זה לבד? בוודאי, כמו עוד הרבה דברים אחרים אבל אסור לשכוח שלא תמיד יש לנו הזדמנות לתקן. אם תשיקו קמפיין והוא לא ייצא לפועל, יכול להיות שיהיה לא פשוט להוציא את הפרויקט הבא.
דוגמאות לקמפיינים שהיינו מעורבים בהם
שם הקמפיין: "Ototok, your voice on the road"
פלטפורמה - indiegogo
לדף הקמפיין לחצו כאן
גייס 48,718$ 192% מהיעד
שם הקמפיין: "עד הצ'ק האחרון"
לדף הקמפיין לחצו כאן
גייס 21,186 ש"ח 106% מהיעד
שם הקמפיין: "ספירולינה פרוג'קט"
לדף הקמפיין לחצו כאן
גייס 373,659 ש"ח 107% מהיעד
שם הקמפיין: "מחאת הפלפלים"
לדף הקמפיין לחצו כאן
גייס 241,373 ש"ח 121% מהיעד
אם גיוס המונים מעניין אתכם, אנחנו מזמינים אתכם להיפגש עם המומחים שלנו אשר גייסו מאות אלפי שקלים בפרויקטים שונים.
לתיאום פגישה תמלאו את הטופס ונציגנו יחזור אליכם.
