איך כותבים תכנית עיסקית?
תכנית עסקית היא תיאור בכתב של עתיד העסק שלכם. זהו מסמך המספר לא רק את מה שאתם מתכננים לעשות, אלא גם איך אתם מתכוונים לעשות את זה. כמובן שיש כמה כללים מקובלים לגבי מה התכנית אמורה לכלול ואיך זה אמור להיות מוצג. בגדול, התכנית אמורה לכסות את כל הנושאים החשובים שיתרמו להפיכת הרעיון העסקי שלכם לעסק מצליח. הנושאים העיקריים הם: 1. הרעיון העסקי הבסיסי שלכם - התחום אליו שייך העסק, מבנה העסק, המוצר או השירות שלכם, איך אתם מתכוונים להפוך את העסק שלכם להצלחה. 2. האסטרטגיה - מה המטרות של העסק? מתי וכיצד תוכלו להגיע למטרות אלה? 3. המוצרים והשירותים שלכם והיתרונות התחרותיים שלהם - זאת ההזדמנות שלכם לסנוור את הקוראים. כאן אתם צריכים להוכיח בקיאות במוצר שלכם, אמונה בהצלחתו, ולפרט מדוע לקוחות ירצו לרכוש את המוצרים או השירותים שלכם ולא את אלה של המתחרים. 4. שיווק - מה התכנית השיווקית שלכם? מהו הקהל הדמוגרפי שלכם? כיצד תוכלו למשוך ולשמר לקוחות? מה הם צינורות השיווק אל הקהל שלכם? 5. צוות - מידע על אנשי מפתח בחברה. לא צריך לכתוב ביוגרפיה שלמה על כל אחד אבל כן לרשום את הדברים הרלוונטיים. 6. ההון הנדרש - הפרק הזה צריך להיות מבוסס על הדוחות הכספיים של החברה (במידה והחברה כבר קיימת) או על תחזיות פיננסיות (במידה ומדובר בחברה חדשה). כשכותבים תכנית עסקית, חשוב להיצמד לעובדות במקום לרגשות, לתחזיות במקום לתקוות, ולציפיות מציאותיות של רווח במקום לחלומות לא מציאותיים של עושר. תזכרו, עובדות ניתן לבדוק, לכן הקפידו על אמינות בנתונים שאתם רושמים. שאלה שאנחנו נתקלים בה הרבה היא, כמה עמודים התכנית אמורה להכיל? באופן עקרוני תכנית עסקית טובה יכולה להיות בכל אורך. משרבוט על גבי מפית בבית קפה ועד ליותר מ 100 עמודים לתכנית עסקית מפורטת במיוחד. הממוצע בתכנית עסקית סטנדרטית עומד על 15 עד 25 עמודים. עסקים קטנים יכולים להסתפק גם ב 5-10 עמודים. גודלה של התכנית תלוי גם באופי העסק שלכם וגם בסיבה לכתיבתו. אם יש לכם רעיון פשוט, יתכן שתוכלו לבטא אותו במעט מאוד מילים. מצד שני, אם אתם מציעים סוג חדש של עסק או אפילו תעשייה חדשה, תצטרכו להשקיע לא מעט בהסבר. נשמח לעזור לכם בכתיבת התכנית המתאימה ביותר עבורכם. בקרו אותנו באתר שלנו www.b-group.org.il או בדף הפייסבוק שלנו http://on.fb.me/1wP9Btv
